Dikkertje Dap ging op dieet: een update

Een tijdje geleden vertelde ik je al over mijn goede voornemen om af te vallen en gezonder te leven. Dat is inmiddels zo’n 3 maanden geleden en dus leek het me wel leuk om een update te geven! Benieuwd hoe het nu gaat? Lees dan zeker verder.

De vorige keer heb ik al uitgelegd dat ik op twee manieren wil afvallen en gezonder wil leven: meer bewegen en minder & gezonder eten. Ik heb ook wat (gewichts)doelen voor mezelf gesteld maar daar focus ik niet specifiek op. Belangrijker vind ik hoe ik me voel en of ik lekker in mijn vel zit! Ik probeer wel bijvoorbeeld minimaal 3x een week een work-out te doen en mijn calorieën bij te houden zodat ik weet of ik een beetje goed zit. Mijn FitBit met app werkt daar overigens heel goed bij!

Hoe het nu gaat

Eerlijk is eerlijk, in september en oktober stond het afvallen een beetje stil. In september waren we twee weken vrij en op vakantie en dan vind ik vooral het gezond eten heel lastig. Vlak ervoor had ik nog een stressvol project om af te ronden en dat hielp natuurlijk ook niet. Eenmaal terug van vakantie begon ik in mijn nieuwe rol en verschoof mijn focus weer even naar creatieve dingen doen. Tel daar nog flink wat regen bij op en alles stond een beetje stil.

Is dat erg? Nee, eigenlijk vind ik van niet. Je hebt maar beperkt tijd in een dag en je kunt maar beperkt aandacht besteden aan de dingen die in je leven spelen. Ik heb altijd heel erg van die fases waar ik dan ergens op gefocust ben. Soms is dat lezen, dan weer bewegen, dan weer creatief bezig zijn. Ik merk dat ik in die fases andere dingen doe maar bijvoorbeeld ook andere video’s op YouTube kijk of meer met andere mensen optrek.

Het goede nieuws is dat mijn gewicht eigenlijk al die tijd stabiel is gebleven en daar ben ik heel blij om! Het zou natuurlijk super frustrerend zijn als het wel ineens weer omhoog schiet en al het harde werk voor niets is geweest. In de tijd van maart tot september heb ik veel geleerd over gezonde en voedzame voeding, veel nieuwe dingen uitgeprobeerd en een betere balans gevonden in maaltijden. Dat heeft me denk ik enorm geholpen om zelfs als ik niet veel zin had in gezond eten en bewegen toch bewuste keuzes te maken!

Hoe nu verder

Toch wil ik het wel weer echt gaan oppakken. Ik voel me nu al zoveel beter dan toen ik net begon aan dit avontuur en ik ben eigenlijk wel trots op wat ik heb bereikt. Ik ben nu zo’n 8 kilo afgevallen sinds maart van dit jaar en ik heb me veel meer open gesteld voor gezond eten, bewegen en nieuwe dingen proberen die daarbij helpen. Ik pak vaker de fiets, ik luister beter naar wanneer ik wel of geen honger heb en ik weet wanneer het genoeg is.

Ik wil het bewust vaker bewegen weer gaan oppakken. Wel met voor mij realistische doelstellingen want eerlijk is eerlijk, het is meestal gewoon schijtweer buiten en met Corona durf ik me niet in een sportschool te begeven. Voor nu wil ik dus minimaal 3x in de week iets actiefs doen en dan minimaal een half uur. Of dit nou wandelen, fietsen, een indoor work-out is of gewoon een middagje de stad in maakt niet uit. Dan hoop ik ook weer vaker mijn dagelijkse stappendoel te behalen en me net weer wat fitter te voelen.

Qua eten gaat het eigenlijk best prima, al kan en moet het beter om echt verschil te maken. Ik vind het doordeweeks makkelijker om in een ritme te eten dan in het weekend en die vrijheid in het weekend wil ik mezelf dan ook wel geven. Doordeweeks mag ik dus nog wel wat strenger voor mezelf zijn. Wat minder snacks (oh zo moeilijk als je altijd thuis werkt) en gezond en voedzaam eten!

Ik moet nog ongeveer 4 kilo afvallen tot ik een mooie mijlpaal heb behaald. Het lijkt me ergens wel tof om dat te halen voor mijn verjaardag (begin januari), dat is wel een mooi streven! Maar zoals ik eerder al zei, ik vind het vooral belangrijk dat ik me er goed bij voel en dat het op de lange termijn realistisch blijft. Ik heb wel weer wat ruimte om me te focussen op gezond leven (mijn creatieve uitspattingen staan weer even stil) en daar moet ik dan ook goed gebruik van maken!

Hopelijk kan ik over een paar maanden weer een update met jullie delen waar ik die mooie mijlpaal heb weten ten behalen! Tot die tijd hoop ik dat jullie deze update leuk vonden om te lezen. En nogmaals, mocht je zelf ook bezig zijn met gezonder leven en/of afvallen, heel veel succes en ik ben trots op je!!

5 Reacties

  1. Heel knap hoor, schept ook een realistisch beeld denk ik voor velen onder ons. Ik kan je vertellen dat ik oprecht vond (dus nog voor deze update) dat je gezicht er echt prachtig uitzag (je huidkwaliteit en ook gewoon wat minder vol). Ik denk dat je ‘duurzaam’ bezig bent 🙂

  2. Reactie van iemand die eigenlijk nooit reageert 🙂 Vind het knap van je, zeker in deze rare tijden. Wat bewuster gaan eten scheelt al veel.
    Struggle zelf ook erg met mijn gewicht, ben 3 jaar geleden 27 kilo afgevallen, jaar erna door burnout 10 weer erbij, en raak ze niet kwijt… Mindset is momenteel niet goed, werk daaraan. Komt ook wel weer goed.
    Wel wil ik je een tip geven voor wat boeken met lekkere, verantwoorde, tussendoortjes. Die zijn van Lot Beukers, kijk maar eens op Instagram.
    Heb nu een paar keer wat gemaakt, cake bv met weinig caloriën, vult erg goed, erg smakelijk. Recepten zijn vegan en met veel eiwitten.
    Had bv laatst een chocoladecake met als basis kidneybonen, je proeft er uiteindelijk niets van, en het smaakt erg goed. Niet zoals een volvette cake vol met suiker uiteraard, maar heel goed alternatief!
    Ik hoop dat het mij wat beter zal vergaan komende tijd, m.b.v. deze recepten. Heb ze ook net een paar weken in huis.
    Tussendoortjes zijn namelijk mijn valkuil, helemaal als ik niet lekker in mijn vel zit 🙂

    1. Leuk dat je reageert! En alsnog super knap dat je destijds die 27 kilo kwijt bent geraakt en niet alles weer terug is, toch? Maar ja, mindset is zeker super belangrijk.
      Die boeken heb ik besteld laatst! Heb er nog niets uit gemaakt maar dat staat zeker op de planning. De recepten zien er heerlijk uit!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *