Een paar van mijn favoriete maaltijden en snacks

Eten is leven en ik leef om te eten. Nou ja, dat tweede is wat overdreven maar lekker eten is helemaal niet zo verkeerd. Zeker als lekker eten ook nog eens een beetje gezond is en makkelijk. Dat moet nu ook wel met mijn goede voornemens. Benieuwd welke maaltijden nu mijn favoriet zijn?

Ontbijt

Qua ontbijt ben ik eigenlijk best wel saai en wissel ik op het moment af tussen havermout en smoothie bowls. Ik krijg snel last van mijn buik en ik vermijd dan ook onder andere vlees, zuivel en vet eten voor zover dat lukt. Havermout en smoothie bowls vallen wel goed en met de juiste ingrediënten vullen ze voor mij lang genoeg tot aan de lunch. Hoe ik ze maak?

Havermout: budget bio havermout, wat kokend water, een banaan die je voor de helft prakt en voor de helft in plakjes snijdt. Ik voeg er een schepje proteïnepoeder aan toe voor de smaak en de vulling (op dit moment gebruik ik MyProtein Impact Whey Protein in de smaak Chocolate Brownie) en qua toppings wissel ik tussen blauwe bessen, pure pindakaas en cacao nibs. Aardbeien zijn ook heel lekker erbij!

Smoothie bowl: diepvriesfruit (aardbei en bosbessen of zo’n smoothie mix), wat warm water, een banaan die je voor de helft in de smoothie doet en voor de helft in plakjes snijdt. Ook hier een schepje proteïnepoeder (op dit moment gebruik ik MyProtein Impact Whey Protein in de smaak Strawberry Cream) en muesli (ik heb er nu eentje met noten). Ook hier zijn blauwe bessen lekker!

Lunch

Qua lunch leef ik me soms lekker uit, meestal ga ik voor makkelijk.

Mijn standaard lunch bestaat uit 4-5 maïswafels, hüttenkäse, tomaat en/of kommer, baba anoesch of hummus. Lekker simpel en toch genoeg afwisseling! Bij AH kan je maïswafels met een smaakje kopen en die vind ik ook wel lekker voor de afwisseling. Past ook goed bij de hüttenkäse die van zichzelf niet heel veel smaak heeft.

Soms ga ik voor volkorenbrood of een lekker bolletje voor de lunch en het beleg ligt een beetje aan het brood of het broodje zelf. Dit was een Italiaanse bol, zo lekker! Ik vind op brood een gebakken of gekookt eitje ook heel lekker, bij voorkeur in combinatie met hummus of baba anoesch. En eerlijk is eerlijk, een boterham met pindakaas en hagelslag is ook echt genieten!

En als ik echt zin heb dan doe ik wel veel moeite voor de lunch! Dan vind ik (proteïne)pannenkoekjes of wafels echt heel lekker, zeker in combinatie met vers fruit en een beetje poedersuiker. Er zijn best wat recepten online te vinden maar helaas gebruiken ze vaak zuivel (melk, kwark) en dat kan ik dus niet zo goed eten. Een basisrecept:

  • 100 gram havermout
  • 1 banaan
  • schepje proteïnepoeder en/of kaneel
  • ongeveer 150-200 ml havermelk (meer voor pannenkoeken, minder voor wafels)
  • eetlepel lijnzaad

Andere dingen die ik soms eet: instant noodles (guilty pleasure), soep met geroosterd brood, wraps met groenten en hüttenkäse, salade, crackers.

Snacks

SNEKS ARE LIFE! Echt, ik leef voor snacks en het is tegelijkertijd mijn grootste valkuil. Ik probeer het snacken te beperken tot alleen tussen lunch en avondeten maar dat lukt niet altijd en dat is oké.

Mijn “perfecte” snack is fruit en dan kies ik vaak voor witte druiven, meloen, appel of perzik. Gedroogd fruit vind ik ook lekker!

Rijstwafels en maïswafels vind ik ook lekker, een fijne crunch en niet al teveel calorietjes. Mijn favorieten zijn Snack a Jacks en de maïswafels met een smaakje van de AH!

IJs is echt mijn ultieme favoriet en dan het liefst schepijs of van die kindersoftijsjes. Dat kan ik echt elke dag eten en dat probeer ik dan ook niet al te vaak te doen, haha!

Andere favo’s:

  • Groenten zoals cherrytomaatjes, komkommer
  • Pure chocolade, ik koop vaak minimaal 70% en dan in van die grotere blokken zoals van Lindt
  • Proteïnerepen, al kan ik er nog steeds niet helemaal aan wennen maar ze vullen wel goed (en chocolade)
  • Koekjes zijn mijn andere grote zwakte dus ook die probeer ik te vermijden

Avondeten

Avondeten bedenken vind ik altijd weer lastig en eerlijk gezegd wisselen we simpelweg vaak tussen wat standaard dingen.

Een broodje met een (vega) burger, sla, tomaat en ketchup vind ik echt altijd prima en lekker! Ik eet vegetarisch en mijn vriend gewoon vlees dus dit is altijd wel makkelijk.

Good old AVG eten we echt vaak, ik dan weer met een vleesvervanger en mijn vriend meestal gewoon vlees. Soms eet hij wel de vleesvervanger mee en dan ben ik altijd wel trots! Op dit moment vind ik de zigeunerschnitzel van Vivera heel lekker en ik denk dat snijbonen en sperzieboontjes wel mijn favoriete groenten zijn (sorry schat). De aardappels skip ik regelmatig wel, maar dit soort aardappelkroketjes gaan er wel in!

Pizza vind ik ook altijd lekker en zeker als we het zelf maken of zelf beleggen. Dit was trouwens de pizzabodem van Magioni met bloemkool, verrassend lekker! We bestellen ook best wel vaak pizza.

Dit ziet er niet zo best uit maar vind ik wel altijd lekker: spinazieschotel! Heel simpel eigenlijk, je neemt spinazie a lá crème met eventueel kip, dan wat aardappelpuree en bovenop kaas. Een half uurtje in de oven en klaar!

Andere dingen die we regelmatig eten:

  • Wraps met Philadelphia, tonijn, sla en kaas onder de grill
  • Tomatensoep (verspakket) met versgebakken brood
  • Pasta met groenten, het liefst de verse van de AH

Ik eet niet super gezond en dat vind ik eerlijk gezegd wel prima. Mijn focus ligt nu vooral op de juiste porties en in goede balans. Als ik weet dat we iets “slechts” eten als avondeten probeer ik gezond te lunchen en doordeweeks ben ik vaak wat strenger zodat ik in het weekend een beetje kan cheaten. Ik heb wel heel erg de neiging om steeds hetzelfde te eten qua ontbijt en lunch dus daarin probeer ik wel bewust af te wisselen! Mijn goede voornemen is om nog meer dingen te gaan proberen zodat ik nieuwe favorieten kan ontdekken. Ik heb laatst zelfs wat kookboeken besteld dus daar moet ik zeker mee aan de slag!

Heb jij nog lekkere suggesties? Let me know!

3 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *