Dikkertje Dap ging op dieet

Wat klinkt dat eigenlijk zielig he? Goed, laten we het wat positiever aanpakken. Zo’n 5 maanden geleden gingen we niet alleen in lockdown maar besloot ik ook mijn lifestyle aan te passen. Gezonder eten, meer bewegen. Dat klinkt op papier heel simpel en dat is het natuurlijk in het echt niet. Ben je benieuwd hoe het mij tot nu toe afgaat? Blijf vooral verder lezen!

Waarom ik deze beslissing nam
Ik ben al jaren te dik, zeker vanaf mijn pubertijd al. Tijdens mijn pubertijd vond ik dit super vervelend, ik werd gepest en vervolgens at ik juist weer teveel omdat ik er zo ongelukkig van werd. Een fijne vicieuze cirkel dus. Ik moet zeggen dat ik er sinds een paar jaar minder moeite mee heb en me veel minder schaam voor mijn uiterlijk. Ieder mens is anders en we hebben allemaal onze eigen struggles in het leven. Het helpt ook wel dat ik zelf natuurlijk ouder ben geworden en er meer positieve aandacht is gekomen in de media, bijvoorbeeld via boeken en op social media.

Ik heb dan ook altijd tegen mezelf gezegd dat het oké is mits ik me er goed bij voel. Dat was een hele tijd zo, tot ik steeds vaker last kreeg van vervelende buikpijn en maagkrampen. Na een heleboel onderzoeken en medicijnen werd het er ook niet echt beter op en was het advies om dan toch maar af te gaan vallen. Ik kreeg een doorverwijzing mee voor een diëtiste en dat was dat. Op een afvalpoging na tijdens mijn pubertijd had ik het eigenlijk nog nooit zelfstandig geprobeerd, maar ik moest aan de slag!

Aan de slag
Naar die diëtiste ben ik overigens niet gegaan, ik vond het best een grote drempel en ik moest het zelf betalen omdat ik nog niet door mijn eigen risico heen ben. In plaats daarvan besloot ik zelf research te gaan doen en mij te verdiepen in gezond eten en afvallen. Al snel kom je er dan achter dat er duizend diëten zijn en dat het niet voor niets een million dollar industry is. Afvallen is moeilijk en vervolgens op dat gewicht blijven is nog veel moeilijker. En dus besloot ik het geen dieet te noemen maar eerder een lifestyle change met steeds een kleine verandering.

Verandering 1: meer bewegen
Verandering 1 kwam vlak na de lockdown al. Ik zat de hele dag binnen te werken en bewoog dus nog minder dan ik voorheen deed en dat was al heel weinig. Ik besloot iets te zoeken wat laagdrempelig is en wat met lekker lenteweer heel fijn is: wandelen! Geen kilometers lang of halve marathons, maar gewoon minimaal een half uurtje. In het begin vond ik het oprecht best wel zwaar want ik had echt nul conditie, maar niet zo zwaar dat ik het niet meer wilde doen. Bovendien ging het heel snel veel makkelijker, liep ik sneller en langer.

Ook kocht ik een elektrische fiets. Dan denk je wellicht, dat is toch juist voor luie mensen? Op zich waar, maar ik fietste echt nooit en ik had altijd een afdankertje van iemand anders. Ik wilde graag een goede fiets hebben zodat ik verder kon fietsen en ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat alle hulp meer dan welkom is. Ik ging dus voor een mooie elektrische fiets en ik heb er al heel wat kilometers op gemaakt! De auto blijft steeds vaker staan en ik fiets steeds verder weg. Dus hoewel een elektrische fiets “lui” is, is het voor mij beter om te fietsen met zo’n fiets dan helemaal niet te fietsen.

Ik begon ook nog fanatiek met workouts thuis, maar dat ligt nu een beetje stil. Zolang het buiten lekker weer is ga ik liever naar buiten om daar te wandelen of te fietsen. Als straks de herfst eraan komt wil ik het wel weer meer doen, of wellicht toch inschrijven bij een sportschool. Ik vind op zich wel dit soort walking workouts fijn als het regent en tabata vind ik ook interessant maar wel erg zwaar. Oh en dancing workouts vind ik leuk, ook al zie ik eruit als een idioot!

Verandering 2: minder & gezonder eten
Een maand of twee nadat ik meer ben gaan bewegen wilde ik mijn voeding aan gaan pakken. Dat is voor mij misschien nog wel lastiger dan het hele meer bewegen stuk. Eten is voor mij, en voor velen met mij, ook een emotioneel iets en dus lastig om zomaar te veranderen. Het thuiswerken gecombineerd met een goed gevulde voorraadkast helpt dan ook niet. Op zich at ik overigens niet zo slecht, alleen wel echt teveel.

Ik besloot me te verdiepen in het maken van gezonde(re) keuzes. Een van de handige guides die ik vond is die van Anke die in haar gratis Lazy Fitgirl eetswitch guide je meeneemt in dit soort gezondere keuzes. Mocht je al veel van voeding weten dan is deze guide oud nieuws, maar ik vond het eigenlijk wel een fijne basis om mee te gaan werken. Op YouTube is hier ook veel informatie over te vinden en ik vond bijvoorbeeld deze video over de basics van afvallen erg nuttig.

Wat het in ieder geval niet moest gaan worden is een restrictief dieet want daarvan wist ik van tevoren al dat het echt niets zou worden. Ik combineer dus eigenlijk nu de tips uit de eetswitch guide met de content van de video, wat betekent dat ik minder probeer te eten dan ik verbrand (calorieën tellen dus) en daarbinnen dan gezonde keuzes probeer te maken (met input uit de eetswitch guide). In het begin vond ik het echt wel even afzien en moest ik vaak zat even goed nadenken en research doen om uit te vogelen wat de beste combinaties zijn. Inmiddels gaat dat al een stuk makkelijker en vrij automatisch!

Dat betekent overigens niet dat ik elke dag perfect weet te eten en altijd netjes onder mijn doel blijf. En dat is helemaal prima, zolang ik het gedurende de week kan compenseren en uitbalanceren. In de video geeft Jordan aan dat consistent en geduldig zijn echt de key to success zijn in langdurig en succesvol afvallen en dat geloof ik ook echt. De laatste maanden ben ik steeds ongeveer 2 kilo per maand afgevallen. Geen grote getallen dus, maar wel consistent en goed vol te houden!

Tussenstand
Dus eigenlijk ga ik tot nu toe best lekker. Ik vind het over het algemeen goed vol te houden, ik voel me fitter en mijn buikpijn is enorm afgenomen. Zoals ik in de intro zei vind ik dat veel belangrijker dan slank zijn, dus dat is voor mij de grootste mogelijke winst. Ik heb nog wel een lange weg te gaan. Hoewel BMI een veelal bekritiseerd meetinstrument is kijk ik er wel naar. Ik val nu in de categorie obees en ik moet nog ongeveer 11 kilo afvallen tot ik in de categorie overgewicht val. Dat is dan ook mijn eerste grote doel. Daarna zou het logische volgende doel een gezond gewicht zijn (vanaf daar nog zo’n 15 kilo), maar dat bekijk ik wel op het moment dat ik mijn eerste doel heb gehaald. En natuurlijk zijn er dagen en zelfs weken geweest waar het even niet zo goed ging. Toch is het me steeds wel weer gelukt om het op te pakken en dat is denk ik het belangrijkste!

Wat ik tot nu toe heb geleerd
Er zijn twee aanpakken als je wilt afvallen: de snelle manier, of de tergend langzame manier. Zoals je hierboven kunt lezen ben ik voor tergend langzaam gegaan in de hoop dat het niet alleen beter vol te houden is, maar ook voor de lange termijn werkt. Daar geloof ik vooralsnog wel echt in en is denk ik de beste manier voor mij om gezonder te worden. Geen gekke crashdieten dus, geen killerbody boeken en zeker geen verboden voedsel. Calorieën tellen doe ik nu nog wel om bewust te zijn van wat er in bepaalde producten zit en daar hoop ik van dat ik het op een later moment los kan laten.

En door!
Dus ja, hopelijk kan ik over een paar maanden zeggen dat ik mijn eerste doel heb gehaald! Ik voel me nog steeds gemotiveerd dus dat komt vast wel goed. Ik ben een beetje bang voor de wintermaanden want dan heb ik waarschijnlijk minder zin in bewegen en meer zin in slecht eten. Maar goed, dat duurt nog even en hopelijk weet ik dan nog meer over voeding en beweging om een goede balans erin te kunnen vinden. Ik wil er ook echt nog meer over leren dus ik probeer al van alles op internet te vinden en wellicht ga ik er nog wel een keer een cursus of iets voor volgen. Wie weet wat dat me nog in de toekomst kan brengen!

Dit hele afvalproces is best een persoonlijk ding om zomaar te delen. Ik zie het dik zijn van mezelf namelijk wel echt als een soort zwakte en tegelijkertijd ook wel weer iets wat ik de afgelopen jaren wel heb geaccepteerd. En alle verandering is moeilijk dus ook dit is allemaal wel even wennen. Maar zoals ik al zei, ik heb nog steeds voldoende motivatie om door te gaan!

Hopelijk vonden jullie het interessant om er iets over te lezen en laat het me zeker weten als je eens wat updates wilt lezen of meer wilt weten over wat ik tot nu toe heb geleerd. En mocht je zelf ook bezig zijn met gezonder leven en/of afvallen, heel veel succes en ik ben trots op je!!

5 Reacties

  1. Hartstikke knap! Het is zo moeilijk vol te houden, want luieren en eten is zo veel makkelijker en lekkerder op de korte termijn. Ik denk dat 90% van de bevolking hiermee worstelt, dus je bent niet alleen! Nogmaals, knap!

  2. fijn dat je hier zo nuchter in staat en ook dat je benoemt dat je het over een tijdje los kan laten, denk dat velen makkelijk doorslaan in voeding ed dus goed dat je je hiervan bewust bent!

  3. Supergoed! Volgens mij is de ‘tergend langzame’ manier ook de enige goede manier om blijvend resultaat te boeken. Je zegt het wel goed, geduld en consistentie is key. Ik faal in beide categorieen haha, dus vind het superknap dat je het zo goed volhoudt!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *