Wat ik in een week deed #138

Lekker op vakantie! Afgelopen week hadden mijn vriend en ik lekker een weekje vrij. Eigenlijk zou het onze zomervakantie zijn van drie weken met als plan kamperen in Italië. Dat ging natuurlijk niet door en al vrij snel hadden we deze vakantie ingekort tot een weekje. Gelukkig bleek het wel al mogelijk om in eigen land weg te gaan en dat deden we dan ook!

Maar we begonnen ons avontuur maandagochtend in Leeuwarden! We hadden een huisje geboekt in Drenthe en konden er pas vanaf 4 uur in, dus dan maar een tussenstop maken in Leeuwarden. Eigenlijk best een leuke stad, niet super groot en we hebben er lekker geluncht.

En daarna door naar het park! We hebben gekozen voor een bungalow op Hof van Saksen in Drenthe. Eigenlijk gewoon onderdeel van de Landal groep, maar dan net wat luxer en exclusiever in de markt gezet. Dat merkte wij vooral aan het zwembad, het vriendelijke personeel en het huisje met onder andere Auping bedden. Gelukkig was het last-minute wel wat gunstiger geprijsd! We zijn wel voor een 6-persoons bungalow gegaan omdat hier de auto bij mocht staan en je dan natuurlijk wel lekker de ruimte hebt.

‘s Avonds besloten we maar op het park te eten, wel zo makkelijk! Ik ging voor een geitenkaassalade. Het park ligt grotendeels rondom een meer dus dat levert mooi uitzicht op!

Daarna liepen we een rondje over het park. Hoe tof zien deze glijbanen eruit?

Dinsdag begon ik de dag met een lekker havermoutontbijtje..

En gingen we daarna op de fiets naar kamp Westerbork. In de Tweede Wereldoorlog was dit een doorvoerkamp waar ruim 100.000 Joden en Roma zijn doorgevoerd naar andere kampen in Europa. Maar weinig hebben dat vervolgens overleefd. Dit kan je je nu natuurlijk haast niet voorstellen! Er was een museum en je mocht het kampterrein op, wat we allebei hebben bezocht. We vonden het zeker indrukwekkend, al was het wel jammer dat er van het oorspronkelijke kamp eigenlijk echt niets meer te zien is.

Op de terugweg namen we de toeristische route. Toch altijd weer bijzonder om door de natuur te fietsen en nauwelijks iemand tegen te komen! Dat is in het Westen toch wel even anders, haha.

Vervolgens gingen we even boodschappen doen in de buurt en op de kaart zagen we hunebedden in de buurt! Dat is toch wel even een must als je er toch bent. We hebben er uiteindelijk drie bezocht die dicht bij elkaar lagen.

‘s Avonds gingen we lekker voor pizza en een (gigantisch) ijsje op het park!

En we probeerden eindelijk onze nieuwe skeelers uit! Wel zo veilig op zo’n park, want het was grotendeels autovrij en grotendeels geasfalteerd. Gelukkig zijn we allebei niet onderuit gegaan en ik vond het eigenlijk wel super leuk om te doen!

Woensdag gingen we na het ontbijt lekker zwemmen! Daar heb ik geen foto’s van, maar het zwembad was zoals je eerder al zag voorzien van toffe glijbanen en een wildwaterbaan. Super leuk! ‘s Middags gingen we naar Assen en wilde m’n vriend graag even bij het circuit kijken. Helaas kom je er niet echt dichtbij dus er viel weinig te zien.

Daarna gingen we door naar Assen zelf! Daar was ik al eens geweest voor werk en ik vond het toen een leuke stad. Veel horeca en een fijne sfeer! We aten tapas bij Villa Tapas, zeker een aanrader.

Bij terugkomst liepen we weer een rondje over het park (wat dus zo’n 3 km was, best een groot park!). Er staat veel kunst op het park en ik vond dit kunstwerk eigenlijk wel heel leuk. Het staat namelijk tegenover die grote glijbanen bij het zwembad en in eerste instantie sta je er zelf ook zo bij te kijken, haha.

Donderdag gingen we naar Roden en op de terugweg kwamen we langs Veenhuizen. Dit dorp werd in 1823 omgebouwd tot een plaats waar bedelaars, landlopers en wezen heropgevoed werden in drie grote gestichten. Die geschiedenis zie je nog terug in het dorp, zo kan je een rondleiding volgen in de gevangenis (hebben we niet gedaan) en op meerdere huizen vind je nog spreuken uit die tijd. We gingen er zelf heen om wat Vaderdagcadeau’s te scoren bij de plaatselijke brouwerij (Maallust) en bij de buren hebben we lekker geluncht!

Terug op het park gingen we nog maar een keertje zwemmen en daarna aten we lekker simpel stokbrood met wat smeersels in het huisje. ‘s Avonds toch maar weer een rondje gelopen met mooi uitzicht over het meertje!

En vrijdag zat ons avontuur er helaas alweer op! We moesten om half 11 het huisje uit zijn en besloten dus weer onderweg naar een stad te gaan. Deze keer was het Groningen. Daar was ik nog nooit geweest, maar het is een hele leuke stad! Heel gezellig en toch ook leuke winkels. We aten een lekkere lunch bij de Drie Gezusters en gingen in de middag weer lekker naar huis.

Bijkomen zat er overigens niet echt in, want zaterdag gingen we bij mijn ouders langs voor Vaderdag en de verjaardag van mijn vader (altijd goed qua timing). Ook de auto maar even door de wasstraat!

En ‘s avonds was ik extra blij om weer lekker thuis te zijn. Je eigen bed slaapt toch het lekkerst.

Zondag gingen we bij de ouders van mijn vriend langs voor Vaderdag. Zo vloog de week natuurlijk voorbij en heel rustgevend was het niet, haha. Dat wordt deze week toch nog wel een beetje bijkomen, maar ook gewoon weer aan het werk. Aanpoten!