Ik begon eindelijk met thuis sporten!

Hoewel we langzaamaan steeds meer mogen denk ik dat we voorlopig nog wel met de maatregelen rondom het Coronavirus te maken blijven hebben. Zo zit een verre vliegvakantie er nog even niet in en zijn bijvoorbeeld de sportscholen nog niet echt open. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die geen “last” hebben gehad van de maatregelen en het vinden van een nieuwe routine kan dan best uitdagend zijn. Tegelijkertijd is het des te belangrijker om goed voor jezelf te zorgen en gezond te blijven of te worden.

Toch biedt deze nieuwe situatie ook kansen. Ik heb deze situatie bijvoorbeeld aangegrepen om wat actiever te worden. Natuurlijk helpt het lekkere weer daar ook bij, aangezien ik vooral veel ben gaan wandelen. Maar ik heb me ook gewaagd aan het thuis sporten met workouts op YouTube. En weet je? Het bevalt me eigenlijk best goed!

De drempel om thuis te gaan sporten vind ik veel minder groot dan het inschrijven bij een sportschool. Daar heb ik al meerdere keren over getwijfeld voordat deze Coronacrisis begon en elke keer vond ik het echt een te grote stap. Thuis sporten betekent minder pottenkijkers (tenzij je vergeet om de lamellen dicht te doen..) en ik vind het fijn dat ik op mijn eigen tempo aan de slag kan. Tot nu toe heb ik me gewaagd aan yoga voor beginners (echt super fijn!) en wat verschillende HIIT en Tabata workouts. Dat soort cardio workouts vind ik nog heel zwaar, maar zijn wel goed op te bouwen!

Nu ben ik echt geen sportexpert, maar ik deel wel graag wat tips met je om lekker thuis aan de slag te gaan! De volgende dingen hebben mij goed geholpen:

  • Natuurlijk een fijne sportoutfit! Ik vond bovenstaande outfits bij OTTO en daar heb je veel keus qua merken en sporten. Als je cardio workouts gaat doen raad ik je zeker een goede sport-bh aan en ook goede schoenen. Zo verminder je de belasting op je lichaam en dat sport natuurlijk fijner. Ik vind zelf een hele stretchy sportlegging en een losvallend topje verder prima om yoga en intense workouts in te doen. En aangezien je toch lekker thuis sport, hoef je niet heel erg te letten op hoe je eruit ziet in sportkleding. Comfort over style!
  • Een sportmatje of yogamat is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor eventuele buren qua geluidsoverlast als je net lekker bezig bent met je jumping jacks. Ik kies zelf voor workouts waar je verder niks bij nodig hebt qua materialen, maar van mijn sportmat heb ik wel echt veel plezier! Sportmatjes zijn er in verschillende diktes en hebben verschillende soorten grip, afhankelijk van wat voor workout je wilt doen (en wat je budget is).
  • Een smartwatch of activitytracker is zeker geen must, maar vind ik wel heel motiverend. Ik heb nu de FitBit Versa 2 en hier kan ik verschillende workouts kiezen om vervolgens te zien hoe lang ik heb gesport en hoeveel calorieën ik heb verbrand. Ik vind dat zelf heel interessant om te zien! Zo verbrand ik vaak best wat calorieën met wandelen terwijl het niet super intensief voelt en moet ik qua cardio flink aan de bak om hetzelfde te verbranden.
  • Motivatie is goed, maar doe rustig aan. Zo volg ik nu netjes workout video’s voor beginners. Want dat ben ik, een beginner. De eerste keer ging ik volle bak voor een HIIT video van een half uur en na 5 minuten had ik het al opgegeven. Oeps! Niet heel motiverend natuurlijk, dus kies video’s die bij je niveau passen. Nu vind ik het fijn om bepaalde video’s een paar keer te doen zodat ik niet constant hoef te kijken naar wat de volgende stap is, en heb ik met mezelf afgesproken dat ik een nieuwe video in dat genre mag proberen als ik het gevoel heb dat ik de huidige video onder de knie heb! Hetzelfde geldt voor hoe vaak ik sport. Nu is mijn ritme ongeveer 1 dag workout en dan 2 dagen rust. Op die 2 dagen ga ik dan wel wandelen en fietsen, maar geen intense workouts. Rustig opbouwen is voor mij veel beter vol te houden dan gelijk volle bak aan de slag!
  • Warming ups & cooling downs zijn giga giga belangrijk!! Dat scheelt je namelijk op de korte termijn niet alleen wat spierpijn, maar helpt ook om blessures te voorkomen. Ik vind rustige yoga een fijne warming up en ik loop vaak een paar minuten door de woonkamer als cooling down. Maar er zijn ook heel veel video’s voor te vinden op YouTube. Onderschat het belang ervan niet!

Als de sportscholen weer helemaal open zijn ga ik wellicht wel weer eens kijken, maar voor nu vind ik dit thuis sporten echt heel prima. Ik wissel echte workouts af met dagelijks wandelen en fietsen en zeker met lekker weer vind ik het heel goed vol te houden. Uiteindelijk is dat natuurlijk het belangrijkste!

Heb jij nog fijne tips voor de thuissporter?

2 Reacties

  1. Wat fijn dat het zo goed bevalt! De punten die je noemde over pottenkijkers en hoge eisen zijn me zo bekend. Door die punten heb ik ook heel lang gewacht voordat ik een abonnement nam. Ik probeer nu (of nou ja, voor corona) gewoon mijn eigen ding te doen in de sportschool, zelfs als dat betekent dat ik na twee oefeningen weer naar huis fiets, haha. De gewoonte vind ik belangrijker dan de kwaliteit van de workout. Werkt voor mij heel goed om die druk er af te halen, vroeger sportte ik 3 keer en daarna een jaar niet, nu is het iets consistenter.

    Niet echt een tip voor thuissporten, maar misschien heb je er iets aan 🙂

    1. Ah super goed dat je toch naar de sportschool bent gegaan (en natuurlijk nu even balen dat het niet kan)! Ik denk dat ik richting het najaar toch ook maar weer eens gaan kijken, zeker met slecht weer lijkt het me wel fijn om daar dan te kunnen wandelen en fietsen. En dan voel ik me hopelijk ook wat zekerder dankzij het thuis sporten! De outfit heb ik nu in ieder geval wel al, haha.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *