En nu is het voorlopig leven op water en droog brood, maar ach. Geld moet rollen toch? We waren al een tijdje aan het oriënteren en natuurlijk zijn er heel veel opties als het op auto’s aankomt. Benieuwd welke auto het is geworden en waarom deze? Lees vooral verder!

Waarom een nieuwe?

Dat een auto eigenlijk altijd een slechte investering is wisten we natuurlijk al wel. Als je de dealer uit rijdt is hij al zo 10% minder waard en ergens is het ook wat onzeker wat de toekomst zal gaan doen qua auto’s, brandstof en belastingen. Toch besloten we wel voor een nieuwe auto te gaan en niet door te blijven rijden met wat we al hadden. De voornaamste reden is dat we graag gaan kamperen en daar heb je, mits je niet helemaal van het back to basics bent, een vrij grote auto voor nodig. We hebben een flinke tent en willen graag een koelbox mee en daarmee is een auto al een heel eind vol.

Vorig jaar gingen we nog met de cabrio op vakantie (een Opel Astra Twintop) en hoewel dat voor een cabrio helemaal niet zo’n kleine auto is, was het best wel proppen. Door het dak kan je niet tot de rand toe vullen want je raakt al snel het systeem waarmee het dak open kan gaan. Ook zit de achterbank in die auto vast en dan wordt het al snel puzzelen. Bovendien was het een oudje met natuurlijk de bijbehorende kosten. En eigenlijk pakten we bijna altijd mijn auto als we samen ergens heen gingen (op vakanties en verre reisjes na), waardoor de cabrio voornamelijk stil stond.

En dus besloten we op zoek te gaan naar een vervanger. Een wat grotere auto die niet al te onzuinig is en met wat fijne opties en luxe. Het hoefde zeker geen nieuwe te zijn, maar veiligheid en onderhoudskosten waren wel belangrijk. We kwamen vrij snel uit bij de auto’s van Toyota. Een betrouwbaar merk met een hele serie hybride auto’s, dus we hadden zelfs nog wat te kiezen!

Toyota C-HR

Een paar maanden en wat proefritjes later waren we er wel over uit: de Toyota C-HR moest het worden! Een hele stoere auto met een voor Toyota best bijzonder design, want de meeste Toyota’s zijn qua design eigenlijk heel degelijk. Ik heb al eens eerder naar deze C-HR gekeken toen ik nog een lease-auto reed en vond het toen jammer dat hij voor mij te duur was. Dus des te leuker dat het nu wel gelukt is! Het design is overigens wel een gevalletje you hate it or you love it en daar zijn we ons wel van bewust. Wij vinden het lekker stoer en een beetje uniek, dus juist leuk!

We zijn voor het 2019 model gegaan in de donkergrijze kleur. Er is inmiddels een 2020 model met kleine aanpassingen, maar het verschil was eigenlijk zo klein dat het voor ons niet interessant was. We wilden in eerste instantie overigens voor een oud model gaan (2016/2017) maar het bleek best lastig te zijn om er eentje te vinden in de kleur en opties die we graag wilden hebben. Dus we telden nog een keer onze centjes en gingen voor een voorraad-/showroommodel 2019 met een mooie korting!

Wat kleine fijne details

Natuurlijk zijn we super blij met deze auto. Hij is lekker ruim maar niet te groot of log, waardoor hij prettig rijdt en wendbaar genoeg is. Het is een hybride en dat betekent dat hij naast een benzinemotor een elektromotor heeft. Deze elektromotor wordt opgeladen tijdens het rijden en afremmen en de auto gebruikt dit vervolgens om geheel elektrisch te rijden (tot ongeveer 70 km/uur) of als ondersteuning van de benzinemotor. Hierdoor rijdt hij verrassend zuinig voor zo’n grote auto.

Tot nu toe hebben we er qua benzineverbruik gemakkelijk 1 op 20 mee gehaald en dat is vergelijkbaar met mijn kleine Opel Karl. Iets wat we toch wel belangrijk vinden, want dat merk je in de portemonnee. Een plug-in hybrid of elektrische auto was voor ons geen optie (geen laadpunt bij huis of in de buurt) en dit is dan eigenlijk een goede combinatie van zuinig rijden en gemak. Het is wel een automaat en daar moet ik echt wel even aan wennen, want daar heb ik hiervoor nooit in gereden. Maar ook dat is een luxe die ik denk ik vanzelf heel erg ga waarderen!

Dit is overigens de Style Ultimate versie en na een beetje Googlen werden we al helemaal gek van alle versies en uitvoeringen, haha. Zoveel keus! Deze uitvoering heeft in ieder geval alle opties die we wilden. Parkeersensoren voor en achter en een camera achter, adaptive cruise control, stuur- en stoelverwarming en een hele hoop veiligheidssystemen die voorkomen dat je een botsing maakt. Een fijn en veilig gevoel! We hebben er ook een trekhaak onder laten zetten. Door het hybride systeem mag hij niet heel veel trekken (700 kilo), maar dat is wel voldoende voor een fietsendrager, kleine aanhanger of vouwwagen. Dus mochten we onze kampeeravonturen nog een upgrade willen geven, dan is dat zeker mogelijk.

En die Open Karl dan?

Ja, die is er nog. Mijn kleine schattige Karl kocht ik ruim 1,5 jaar geleden toen ik mijn lease-auto moest inleveren en daar ben ik nog steeds heel blij mee. We hebben wel even overwogen om hem de deur uit te doen maar ik vind het echt zonde (je levert er dan zo een paar duizend euro op in) en ik ben wel van plan om voornamelijk met deze auto naar m’n werk te blijven rijden. Mocht nou over een jaar blijken dat hij toch wel erg veel stil staat, dan vind ik het niet zo erg om hem toch te verkopen. Ach, we zien wel! Hij is wel dezelfde kleur als onze C-HR en dat vind ik stiekem best leuk.

Voor nu zijn we natuurlijk helemaal gelukkig met onze nieuwe aankoop. Het is echt een aankoop voor de komende jaren en ik denk dat we er enorm veel plezier van zullen gaan hebben. Ik kijk nu al uit naar onze kampeervakantie deze zomer, maar zelfs een ritje naar de supermarkt is al genieten. En wat zijn we toch weer lekker volwassen bezig!

Wat vind jij van het design van de C-HR?