Over eerlijkheid als blogger

1

En waarom het niet altijd even gemakkelijk is. Je lezers vertrouwen je echter wel en gaan er vanuit dat je oordeel klopt, dus eerlijkheid is enorm belangrijk. Toch kan je als blogger flink onder druk gezet worden om dingen bijvoorbeeld rooskleuriger te brengen dan ze zijn. En daar wil ik jullie wat meer over vertellen.

Op blogs vind je vaak reviews en betaalde blogposts, waarbij het tweede vaak aangemerkt wordt als advertorial. Vaak, maar zeker niet altijd. Iets waar ik ook wel schuldig aan ben geweest overigens. Bedrijven bieden je vaak een hoge(re) vergoeding voor betaalde posts waarbij niet of niet duidelijk vermeld staat dat het om een advertorial gaat. Vaak willen ze dit zo omdat Google ze er dan niet voor afstraft en ze hoger in de zoekresultaten komen omdat andere sites over hun site of merk schrijven. Dit soort opdrachten afslaan kan als blogger wegens die best hoge vergoeding lastig zijn. Klinkt een blogpost extreem positief of lijkt het haast wel op een advertorial? Het zou het ook weleens echt kunnen zijn.. Dit geldt trouwens meer voor kleinere blogs, aangezien de grote blogs bij mediabureaus zitten en dit meestal beter geregeld is.

Er is ook nog een vorm van blogpost die geen advertorial is, maar waar de blogger wel betaald voor krijgt. Advertorials moeten over het algemeen heel positief zijn en zijn een vorm van reclame. Maar ik weet dat veel grote blogs ook geld vragen voor het plaatsen van een review, waarbij het dan niet direct een vorm van positieve reclame is. Of ze daarbij helemaal eerlijk zijn in hun oordeel vind ik lastig in te schatten, al hoop ik natuurlijk van wel. Deze betaalde posts herken je natuurlijk al helemaal niet en vind ik daarom best tricky. Dit is iets wat overigens vooral bij grote (en vaak internationale) bloggers speelt.

2

Als je blog begint te groeien, zal je al snel producten ontvangen van bedrijven en merken om uit te proberen. En bij dat soort gekregen producten vind ik het soms lastig om echt kritisch en negatief te zijn als een product niet bevalt. Ik kies er zelf soms voor om er dan maar niet over te schrijven. Een negatieve review schrijven over geschreven producten kan namelijk ten gevolge hebben dat je niks meer zult ontvangen van een merk of bedrijf. Dat heb ik al vaak zat meegemaakt en dat voelt eigenlijk ook wel als een soort druk vanuit bedrijven.

Zo zijn mijn reviews over van die beautyboxen vaak zat niet heel positief omdat ik er oprecht ontevreden over ben, maar dit heeft altijd geleid tot het niet meer ontvangen van die boxen. Hetzelfde geldt voor producten van een niet nader te noemen budgetmerk waar ik zelf zelden positief over was omdat de kwaliteit tegenviel. Of dit masker bijvoorbeeld, ik zou nog meer producten ontvangen en dat is niet meer gebeurd. Daardoor wordt ’t soms ook lastig om een product echt heel kritisch te beschrijven, omdat je gewoon weet dat je niks meer zult krijgen.

Zelf vind ik het nog altijd vervelend dat er geen duidelijke wetgeving is rondom reclame op blogs. Er is een reclamecode social media, maar er zitten eigenlijk geen gevolgen aan het niet volgen hiervan. Je kan aangeklaagd worden als een persoon of bedrijf van mening is dat je de code niet gevolgd hebt, maar vanwege de kosten die hiermee gemoeid zijn gebeurt dit simpelweg niet. Dit maakt het ook lastig om als blogger de discussie aan te gaan met bijvoorbeeld een bedrijf dat eist dat je niet eerlijk bent in je blogpost – je hebt geen concrete wetgeving om in deze strijd te gooien.

Ik ben wel benieuwd of medebloggers dit soort situaties herkennen. Of dat je als lezer van blogs soms twijfelt aan de eerlijkheid van een blogger. Laat het me weten in een reactie!

19 reacties

  1. Ik vermeld in mijn artikelen wel altijd als ik een product heb ontvangen/ er een samenwerking is. Ik ga er altijd vanuit bij anderen dat ze eerlijk zijn, dat mogen mensen van mij ook verwachten. Wat je zegt over een negatief artikel over bijv. en beautybox en dat je ze dan niet meer krijgt, ja.. dat herken ook ik wel haha. Maar wat schiet ik ermee op om een bedrijf naar zijn of haar straatje te praten, daar heeft niemand wat aan. Toch blijft het een lastig onderwerp dus ik snap je artikel!

  2. Goed artikel! Ik zet het er wel altijd in als ik iets ontvangen heb of ergens betaald voor krijg. Ik merk namelijk vaak zat bij anderen dat het echt een adv is, (bv door het vele linken of dat een andere blogger het ook als adv heeft) maar dat het er niet bij staat. Dat vind ik jammer.

  3. Goed artikel! Ik vind het heel belangrijk om eerlijk te zijn en ik vind ook dat altijd vermeld moet worden of het om een samenwerking gaat. En al die telefoonhoesjes enzo, als ik ze allemaal zou delen, dan zou ik er zo’n 3 per maand hebben ofzo haha, dat is ook niet wat ik wil. Het is inderdaad best moeilijk om helemaal straight te blijven, maar ik probeer constant na te denken ‘wil ik dit op mijn blog’ en ‘hoe’?

  4. Fijn artikel! Ik vermeld altijd wel dat ik iets heb ontvangen, maar dit doet niets af aan mijn eerlijkheid. Ik snap wel je punt inderdaad en het blijft een lastig onderwerp.

  5. Wat je schrijft is heel herkenbaar! Eerlijkheid is het enige wat je als blogger hebt en daar zou ik nooit vanaf stappen voor het geld. Enkele weken geleden werd mij letterlijk door twee bedrijven VERBODEN(!!!) er bij te zetten dat het een advertorial was. Echt belachelijk. Maar waarschijnlijk kunnen ze dat maken omdat er toch bloggers zijn die geld boven integriteit stellen.
    Persoonlijk vermeld ik altijd wanneer ik iets ontvangen heb ter review of het een advertorial is.
    En wat vinden jullie van het ‘€’ onder een artikel in plaats vab ‘advertorial’? Ik vind dat alsnog niet helemaal eerlijk en duidelijk.

  6. Het is leuk om dingen toegestuurd te krijgen, maar daar blog ik niet voor. Als ik ergens niet tevreden over ben, vermeld ik dat eerlijk of zoals jij, schrijf ik er helemaal niet over. Ik ga in elk geval niet positief over iets schrijven als ik dat niet ben. Volgens mij merken mensen dat ook snel genoeg. Dan maar geen producten meer opgestuurd krijgen haha! Wat ik wel lastig vind, is dat ik ook gewoon producten koop voor mijn blog en dat mensen dan meteen denken dat het betaald is, terwijl dat dan niet zo is. Het blijft inderdaad een lastig punt!

  7. Ik snap het heel goed, je zit er als blogger echt tussenin. Ik zou toch wel eerlijk blijven naar je lezers toe, en misschien gewoon er niet over schrijven als je ’t niet verplicht bent. Als je producten blijven ontvangen belangrijk vindt. Wat me als blogger redelijk belangrijk lijkt. Het is gewoon lastig.

  8. Herkenbaar, onlangs wou een héél groot bedrijf niet met mij samenwerken omdat ik wou vermelden dat het om een betaalde post ging. Maar dan zie je het enkele dagen later wel verschijnen op een andere blog, zonder de vermelding. Die bedrijven weten dus maar al te goed dat als de ene eerlijk wil zijn, dat er wel een andere het sowieso doet zonder eerlijk te zijn. In feite zouden bloggers hier aan hetzelfde zeil moeten trekken en steeds eerlijk zijn, maarja. Ik neem mij voor dat ik het niet doe voor het geld of de goodies maar voor mezelf. En eerlijk duurt het langst, maar is niet altijd het leukste op het moment zelf 🙂
    Over reviews denk ik een beetje hetzelfde: als ik niet tevreden ben, post ik niets.

  9. Transparatie is echt belangrijk. Als iets een advertorial is, vermeld dat dan gewoon. Lezers zijn echt niet stom en we merken het al heel snel als een artikel reclame-achtig aanvoelt.

  10. Zelf zet ik het er wel altijd bij; als ik er voor betaald heb gekregen, zelf iets heb gekocht, pers sample is of ontvangen ter review. Het gebeurt nog zo vaak dat dit niet gebeurt, ook bij grotere bloggers en dat vind ik eigenlijk best wel een afknapper.

  11. ik ben altijd eerlijk en open over of ik iets zelf gekocht heb of wanneer het toegestuurd is. ook ben ik altijd lekker ongezouten als het op mijn mening aan komt, ik ben niet standaard positief wanneer iets gratis is toegestuurd ofzo!

  12. Ik zet in mijn artikel niet meer specifiek onderaan het artikel dat het van een bedrijf komt, maar ik plaatst bijvoorbeeld wel een zinnetje in mijn artikel ik heb dit ontvangen of iets in die term.

  13. Als lezer vind ik het fijn als er duidelijk bij word gezet als het een advertorial is enzo. Eerlijkheid voel je ook als je de artikelen leest. Vind de werkwijze van bedrijven te zot voor woorden, jullie onder druk zetten, wie negatief is, niets meer sturen etc, ik vind dat dat niet zou moeten, maar ze kunnen het blijkbaar maken en dat is triest want jullie werken er hard voor.

  14. Wow, heel veel wat je omschrijft is nieuw voor mij! Ik vermeld altijd als het om een gekregen product of een betaalde blogpost gaat. Ik snap wel dat het moeilijk is dat je eigenlijk gestraft wordt voor je eerlijkheid. Natuurlijk is het rot voor bedrijven als er negatieve reviews op internet staan, maar ja, ga met deze (opbouwende) kritiek aan de slag en ga niet de blogger pakken door diegene niets meer op te sturen… Dát is pas negatieve reclame!

  15. Het is inderdaad erg lastig. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd dat ik hier open over wil zijn en het er altijd bij wil zetten als ik ergens voor betaald krijg of een product gratis heb gekregen. Toch kan ik het me aan de andere kant ook wel voorstellen dat je hier over gaat twijfelen als je een groot bedrag aangeboden krijgt om het er niet bij te zetten. Geld is en blijft heel verleidelijk. Dan moet je heel sterk zijn en nee kunnen en durven te zeggen.
    Ik ben ook weleens benaderd door bedrijven waar ik zelf niks mee had en dus nee tegen heb gezegd, maar vervolgens zie je andere bloggers wel over producten praten die van zo’n bedrijf komen terwijl er nergens vermeld staat dat het om gratis producten gaat of dat ze er voor betaald hebben gekregen. Dat vind ik jammer en ik kijk dan ook anders tegen die bloggers aan.
    Er zouden inderdaad duidelijke regels moeten komen en die ook echt nageleefd moeten worden. Dan weet iedereen tenminste waar hij of zij aan toe is.

  16. mensen doen alles voor geld, dus liegen is makkelijk zat :p heb vaak zat positieve reviews gelezen over producten die echt krap waren zo van, het pigment is amazing maar dat is het niet. dan had diegene gewoon 300 veegjes ofzo aangebracht. en dat bedrijven niets meer sturen jammer dan, als het product toch crap is hoef ik er ook niets meer van lol

  17. Heel goed artikel en zeker iets om bij stil te staan. Persoonlijk vind ik dat als het als gevolg heb dat je geen producten meer krijgt van een bepaald merk, dat maar zo moet zijn. Als je ergens niet tevreden over bent, mag dat echt wel gezegd worden. In de korte tijd dat ik blog zijn er hooguit een handje vol negatieve artikels online gekomen maar ik merk dat die het nog steeds erg goed doen..

  18. Ik heb zelf geen moeite met artikelen waar je voor betaald wordt als je er een paar linkjes in vermeld. Ik zie dat bij zoveel bloggers, en so what? Het is alleen een verwijzing naar een bepaald product, er zitten verder geen affiliatie kosten aan vast en vaak zijn het gewoon hele interessante artikelen om te lezen. Producten die ik krijg en waar ik niet tevreden over ben ga ik niet helemaal afkraken, maar ik geef wel altijd mijn eerlijke mening. En ja, als dat betekent dat je daarna niks meer krijgt – so be it 😉

  19. Helemaal mee eens, als ik websites bezoek dan vind ik het echt zoveel beter en vertrouwder overkomen als er eerlijk bij staat dat het gekregen of gesponsord is. Nu prik je er meestal wel doorheen maar toch het gaat om het geheel en het gevoel dat je krijgt als lezer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2019 Marjolean

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑