Book reviews – If I Stay & Kill Your Boss

Een slow reader kun je me gerust noemen. Ik lees eigenlijk alleen in de trein en zelfs dan kies ik er toch vaak voor om nutteloos op m’n telefoon te kijken in plaats van te lezen. Oeps.. Maar toch heb ik wel weer twee boeken uit en daar wil ik jullie in deze blogpost wat meer over vertellen!

Het eerste boek is If I Stay van Gayle Forman, waar inmiddels ook al een verfilming van is. Die heb ik in de bioscoop gezien, maar het boek vond ik eigenlijk veel leuker/mooier. Het gaat over de 17-jarige Mia die voor een belangrijke keuze staat in haar leven – toch voor de auditie en mogelijke opleiding bij het conservatorium gaan, of dicht bij haar familie en vriendje blijven? Echter gebeurt er daarna iets waardoor al die keuzes die bij het 17 jaar oud zijn weggevaagd worden – het gezin krijgt een auto-ongeluk en alleen Mia overleeft het, maar belandt wel in een coma waarin ze moet vechten voor haar leven. En zelf de keuze moet gaan maken of ze wilt blijven, of toch laat gaan..

Ik vond het boek aan de ene kant heel bijzonder en uniek, aangezien ik nog nooit zo’n soort verhaal had gelezen. En je gaat al snel meeleven met Mia en hopen dat ze het toch zal overleven, ondanks dat ze veel verloren heeft. Je krijgt veel mee van haar relatie met haar familie, vriendinnen en vriendje door middel van flashbacks en die manier van vertellen heeft wel wat. Aan de andere kant vond ik ‘m wel wat meer gericht op jongere mensen (zeg maar 14-18 jaar) en hoewel ik bij meerdere reviews las dat mensen moesten huilen bij het verhaal, had ik dat niet echt. Score: 3/5.

Kill Your Boss van Shane Kuhn is wel even een heel ander verhaal. Het gaat over de 25-jarige John die zijn geld verdient met het zijn van een hitman. Hij vermoordt mensen in opdracht – en dan voornamelijk directeuren van grote bedrijven die hun macht en positie voor niet zo frisse zaken gebruiken. John is getraind door een organisatie die Human Resources Inc. heet en de mensen van deze organisatie worden als stagiaires uitgeleend naar de bedrijven waar de doelwitten werken. Een geloofwaardige stagiair kun je uiteraard niet zo lang zijn en op zijn 25ste begint John aan de laatste opdracht voordat hij met pensioen gaat. Het boek is een soort handleiding geschreven door John, waarin hij zijn ervaringen en levenslessen vertelt.

Maar tussendoor vertelt hij ook hoe deze laatste opdracht gaat en je kunt gerust zeggen dat het allemaal niet zo soepel verloopt. Niet alleen doet hij het als stagiair bij een juridisch bedrijf net even iets te goed waardoor hij juist op begint te vallen in plaats van een vlieg op de muur te zijn, maar hij krijgt ook voor het eerst gevoelens voor een vrouwelijke collega die later ook nogal snode plannen blijkt te hebben. Het boek voelde een beetje als een stevige actiefilm, inclusief bloedige vechtscènes en plot twists, maar met daarin ook goede humor en toch een beetje emotie. Lekker spannend was hij zeker en ik vond ‘m eigenlijk wel leuk! Misschien geen diepgaand verhaal of literair hoogstandje, wel een boek dat lekker wegleest. Score: 4/5.

Beide boeken hebben op hun eigen manier dus wel iets, maar Kill Your Boss vond ik zelf net wat leuker. Van If I Stay is trouwens ook al een vervolg en ik denk dat ik die misschien later nog wel eens wil lezen. Als ik door die stapel nieuwe boeken ben gekomen zeg maar, haha. Heb jij de laatste tijd nog een leuk of goed boek gelezen?

Verder Bericht

Vorige Bericht