Book reviews – The Shock of the Fall & Looking for Alaska

Een echte boekenworm kan ik mezelf niet noemen, maar soms heb ik wel van die periodes dat ik lezen weer heel leuk vind. Zoals op dit moment! Normaal ging ik voor eBooks, maar deze keer besloot ik eens papieren boeken te kopen. Paperbacks zijn immers niet zo dik en zwaar dat ze niet mee te nemen zijn en papier leest toch nog steeds net wat fijner. Inmiddels heb ik wat boeken uit en het leek me wel leuk om daar wat over te vertellen!

Het eerste papieren boek wat ik sinds tijden weer eens las was The Shock of the Fall, geschreven door Nathan Filer. In dit boek beschrijft de hoofdpersoon, Matthew, zijn leven. Of eigenlijk hoe het komt dat hij uiteindelijk een psychische aandoening ontwikkelt door de dingen die hij in zijn jeugd meemaakt. Klinkt heftig, maar door de manier van hoe het beschreven is leest het juist wel prettig en bijna verslavend. Pas veel later in het boek wordt namelijk echt ingegaan op zijn aandoening en de gevolgen – daarvoor lijkt het allemaal vrij onschuldig en niet zo erg. Bovendien wordt het vanuit Matthew verteld, waarbij het er wel op lijkt dat hij wat dingen afzwakt of verborgen houdt.

Ik vond het zelf een bijzonder en goed boek, en vind het zeker een aanrader! Je kunt denk ik wel het beste de papieren versie lezen, aangezien er veel gebruik gemaakt wordt van wisselende lettertypen en random tekeningen tussendoor. Cijfer: 8.

Daarna besloot ik me eens op een John Green boek te storten. Niet The Fault In Our Stars aangezien ik de film al heb gezien, maar John’s eerste boek Looking For Alaska. Miles, de hoofdpersoon in dit boek, gaat naar boarding school (waar hij dus voor langere tijd zal wonen) en besluit zichzelf open te stellen voor alle nieuwe ervaringen en nieuwe vrienden. Die nieuwe vrienden kan hij al snel vinden met dank aan zijn roommate, en die helpt hem ook gelijk met een goede portie nieuwe ervaringen. En dan komt hij Alaska tegen, het slimme maar ook impulsieve meisje dat al snel zijn hart verovert. Echter wordt in het boek langzaam afgeteld naar de dag waarop alles anders wordt door een noodlottig ongeval en de rest van het boek staat in het teken van de zoektocht naar wat er is gebeurd, waarom, en wie er schuld heeft.

Ik zou het niet perse een ontzettend goed boek willen noemen, maar het is er wel eentje die je zo snel mogelijk uit wilt lezen en niet neer wilt leggen. De verschillende personages zijn eigenlijk wel net iets te jong om mezelf ermee te kunnen identificeren en dat was voor mij wel een beetje een minpuntje. Maar ik vind het wel leuk hoe John Green bepaalde literatuur bij zijn verhalen betrekt en het toch een verslavend boek weet te maken. Cijfer: 7,5.

Gelukkig hoef ik niet gelijk weer af te kicken van het lezen, want ik heb nog meer boeken! Op dit moment ben ik If I Stay van Gayle Forman aan het lezen en die vind ik tot nu toe zeker niet verkeerd. Ook heb ik nog The Maze Runner van James Dashner liggen, al heb ik de film inmiddels al gezien. En nog z’n lekker cheesy boek van Jill Mansell, haha. Ben jij fan van lezen?

1. The Shock of the Fall wil ik nog heel erg graag lezen! Looking For Alaska vond ik zelf een beetje meh, zeker na vergelijking met The Fault in Our Stars. Grootste fout ever om dat als eerste John Green boek te lezen want ja, niks is zo goed, haha. Ik hou wel van lezen! Ik ben momenteel bezig in Me Before You van Jojo Moyes.

2. If I Stay heb ik gezien en die wil ik nog gaan lezen. The Mazerunner staat ook op het verlanglijstje! Ik heb eergisteren Voor Jou uitgelezen, dikke tranen haha! Ook echt een aanrader šŸ™‚

3. Ik vond Looking For Alaska jammer genoeg wat tegenvallen. The Maze Runner heb ik een paar dagen geleden in de bios gezien en ik kan niet wachten om het book te gaan lezen šŸ™‚

4. Ik moet ook maar weer eens wat boeken op mijn e-reader zetten! Ik had laatst ook weer eens een papieren boek in handen. Debet van Saskia Noort, ook en aanrader. The Shock of the Fall wil ik ook graag lezen!